Färg och varumärke

När du startar ett nytt företag finns det mycket att tänka på i beslutsprocessen, såsom att välja ett namn, skapa en logotyp och bestämma din målgrupp.

När du startar ett nytt företag finns det mycket att tänka på i beslutsprocessen, såsom att välja ett namn, skapa en logotyp och bestämma din målgrupp. Alla dessa är viktiga, men det finns en sak som kommer att påverka resultatet för de flesta av dessa beslut: vilka färger du ska använda. Du bör ägna mycket tanke åt denna process och nedan kommer jag att prata om några viktiga steg att tänka på.

Varför är det viktigt?

Det har visat sig att färg påverkar våra känslor på många olika sätt. Men inte bara det, färg är också det första intrycket våra sinnen tar emot. Färg är den mest minnesvärda faktorn och kan vara avgörande för att en produkt ska lyckas eller misslyckas. Vissa människor inser inte vikten av att välja rätt färg och betraktar det bara som ett enkelt steg som designern tar hand om. Men det är mer än så. Det handlar inte bara om konstnärlighet, det är även en viktig affärsstrategi att överväga.

Välja rätt färg

Forskning är av stor betydelse när det gäller att välja rätt färg. Det är viktigt att veta vilken typ av människor du vill locka och att känna till din konkurrens. Du kanske ser ett ljusgrönt tvättmedel i affären, och även om det kan fungera bra för just den produkten, så skulle du förmodligen inte se samma färg användas för en mobiltelefon eller en dator. Därför är det så viktigt att tänka på vad ditt företag försöker marknadsföra och vem din målgrupp är. Om du försöker locka en yngre publik kontra en äldre publik kommer du sannolikt att få olika resultat.

Det är också viktigt att ta hänsyn till dina konkurrenter. Vilka färger använder de och varför? Ibland kan det vara bra att välja en färg som sticker ut, men det kan också ha negativa effekter. Till exempel, om du försöker marknadsföra något som representerar hälsa, används oftast blått och grönt, medan att välja färger som rött eller orange förmodligen inte skulle vara lämpligt. Om du försöker representera något på ett roligt och spännande sätt, kanske en ljus neongrön färg skulle vara ett bra val.

Färg som ett marknadsföringsverktyg

Ibland är det inte rätt val att använda en populär eller vanlig färg. Det handlar återigen om vad du försöker marknadsföra. Ett exempel på detta kan vara en bilreklam. Trots att det kanske inte är den vanligaste färgen att använda, kan de ha valt att använda färger som rött eller till och med grönt för att representera sin nya bil. Det skulle kunna vara säkert att gå med de typiska färgerna som silver eller svart, men genom att göra ett annorlunda val kan de representera sitt företag som roligt och innovativt. Detta kan vara mer passande för en bil som Volkswagen Beetle eller Jeep, medan Lexus och BMW kanske väljer de traditionella färgerna svart och silver, då de riktar sig till en mer sofistikerad publik på grund av deras högre prisnivå.

Dela det här inlägget
Reddit
LinkedIn
Facebook
WhatsApp

Färg och varumärke

När du startar ett nytt företag finns det mycket att tänka på i beslutsprocessen, såsom att välja ett namn, skapa en logotyp och bestämma din