Allmänna villkor
  1. SagaIT säljer IT-tjänster, digitala nedladdningsbara produkter och IT-relaterade hårdvaror till företag, registrerade föreningar samt privatpersoner i Sverige.
  2. Följande allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Kunden”) gör en beställning via internetbutik, www.sagait.se och tillhörande sidor, (”Webbplatsen”). Avtal ingås mellan Kunden och SagaIT (”Företaget”), som även driver Webbplatsen, organisationsnummer 556861-4399. Ytterligare information om verksamheten framgår på Webbplatsen. Villkoren är enbart tillämpliga för Kund som är företagare, registrerade ideella föreningar och privatpersoner som gör beställningar via Webbplatsen.
  3. Företaget förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en Kunds beställning (exempelvis om Kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller kunden är under 18 år).
  4. Företaget reserverar sig för eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller felaktiga priser samt prisjusteringar. Företaget har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Kunden har beställt så förbehåller sig Företaget rätten att ta bort produkten från Kundens order. All bildinformation på Webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer.
  5. Webbplatsen, samt allt innehåll på denna, ägs av Företaget eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Företaget.
Avtal och Beställning
  1.  För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste Kunden acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Kunden att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att denne tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Företaget integritetspolicy. 
  2. Ett köpeavtal ingås först då Företaget bekräftat beställningen från Kunden och Kunden i sin tur tagit emot en bekräftelse på beställningen via e-post. Kunden uppmanas att spara denna bekräftelse för eventuell kontakt med kundservice på Företaget. Kunden kan återkalla sin beställning fram till dess att den bekräftats av Företaget. Om beställningen återkallas så kommer Företaget att återbetala alla eventuella betalningar som Kunden eller dess betal- eller kreditkortsföretag har gjort avseende beställningen.
Kunduppgifter mm.
  1. När Kunden genomför en beställning kommer Kunden att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. För mer information om Företagets behandling av personuppgifter läs Företagets integritetspolicy.   Företagets integritetspolicy är en del av dessa Villkor.
  2. Kunden åtar sig att se till att ingen annan än Kunden kan använda Kundens inloggningsuppgifter. Kunden får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Kunden ska omgående anmäla till Företaget om det kan misstänkas att obehörig fått tillgång till Kundens lösenord. Kunden ansvarar för alla köp som gjorts med dennes inloggningsuppgifter om sådan anmälan inte gjorts. 
  3. Om Företaget misstänker att Kunden missbrukar sitt användarkonto eller sina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har Företaget rätt att stänga av Kunden. 
Priser, avgifter och betalning
  1. Vid en beställning via Webbplatsen gäller de priser som där anges. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna som listas vid varorna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter. Dessa anges istället separat i köp förloppet.
  2. Kunden kan betala på sätt som anges på Webbplatsen. Företaget har rätt att ta betalt av Kunden redan i samband med beställningen, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av Kunden och godkänts av Företaget. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan Företaget komma att göra en kreditupplysning. Du kommer i sådant fall upplysas om detta. Företaget förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt, alternativt ändra betalsätt om det som Kunden valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet. Observera att eventuella begränsningar för betalningsalternativ anges på Webbplatsen.

Kampanjer och erbjudanden
  1. Företaget kan från tid till annan erbjuda kampanjer på Webbplatsen som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor, t.ex. rörande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika tjänster eller varor som anges av Företaget i samband med kampanjen. Företaget förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar.
Leverans och transport
  1. Fysiska varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Webbplatsen. Om inte annat särskilt avtalats (t.ex. i samband med beställning av IT-tjänster och immateriella tillgångar ) sker leveransen senast 30 arbetsdagar räknat från det att Företaget skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen.

  2. Den förväntade leveranstiden av varan framgår av orderbekräftelsen, i kassan och/eller på den aktuella produktsidan på Webbplatsen. Vid leveransförsening meddelar Företaget dig detta och fortsätter bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 30 arbetsdagar och detta inte beror på dig som Kund har du rätt att häva köpet.
  3. Om paket ska lösas ut ska Kunden göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Kunden får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Kunden lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS. Om Kunden inte hämtar ut paketet har Företaget rätt att debitera Kunden en avgift på 250 sek för nedlagt arbete och fraktavgifter. Observera att ej uthämtat paket inte faller inom ramen för ångerrätt eller fria returer. Företaget tar ej ansvar för felaktiga adressuppgifter vid beställningstillfället som gör att Kunden ej informeras/aviseras om ankommet paket.
  4. Om varan skadats under transporten ska Kunden genast anmäla detta när denne hämtat ut försändelsen hos Posten AB, DHL eller något ombud. Om skadan först upptäcks vid hemkomst, så meddelas Företaget via e-post omgående efter detta.
Ångerrätt
  1. Vid köp av varor på Webbplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela Företaget detta inom 14 dagar från det att Kunden eller Kundens ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen). Notera att om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras,
  2. Observera att särskilda bestämmelser gäller för IT-tjänster och digitala varor.
  3. Genom att Kunden accepterar Villkoren samtycker Kunden till att ångerrätten inte gäller för digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt medium.
  4. Vid utövande av ångerrätten betalar Kunden returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Kunden har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur senast inom 14 dagar, räknat från det datum kunden meddelande Företaget om utövande av ångerrätt. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick. Returer ska skickas till företagets adress.
  5. Ibland kan Företaget erbjuda fri retur för vissa varor. Om fri retur gäller framgår det av den aktuella varusidan på Webbplatsen.
  6. När Kunden ångrar sitt köp betalar Företaget tillbaka det belopp som Kunden betalat för varan, inklusive leveranskostnader. Undantag gäller för eventuella tillkommande leveranskostnader till följd av att Kunden valt något annat leveranssätt än den standardleverans som Företaget erbjuder. Vid retur av del av order återbetalas leveranskostnader inte. På det belopp som ska återbetalas har Företaget rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
  7. Företaget betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum Företaget tog emot Kundens meddelande om utövande av ångerrätten. Företaget får dock vänta med återbetalningen tills Företaget tagit emot varan eller Kunden har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Förutsatt att det inte finns hinder för återbetalning kommer en återbetalning att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde vid köptillfället.
Garanti och reklamation
  1. Vissa av Företagets varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på Webbplatsen eller i dessa Villkor. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Kundens orderbekräftelse gäller som garantibevis.
  2. Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta Företaget så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på Webbplatsen. Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid.
  3. Företaget står för returfrakten för godkända reklamationer.
  4. När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Företaget att kompensera Kunden i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Företaget strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Företaget mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Företaget förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer Företaget riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden eller motsvarande nämnder i andra europeiska länder. Mer information finns på www.konsumentverket.se.

Force Majeure
  1. Företaget ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Företaget inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Företaget Kunden dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Kunden och Företaget rätt att häva köpet med omedelbar verkan.
Ändringar av Villkoren
  1. Företaget förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Webbplatsen. Ändringar gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Webbplatsen), alternativt 30 dagar efter att Företaget har informerat Kunden om ändringarna. Företaget rekommenderar dock att Kunden håller sig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.
Tillämplig lag och tvist
  1. Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Företaget kundtjänst.
  2. Om tvist ej kan lösas i samförstånd med Företaget kundtjänst, kan Kund vända sig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som du hittar mer info om på www.arn.se . Kunden kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk http://ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar Kund in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med Företaget och försöker lösa tvisten utan att involvera domstol.
  3. Vid eventuell tvist följer Företaget beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  4. Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras enligt punkt 2 ovan eller i sista hand av allmän domstol.

Dessa Villkor har fastställts av SagaIT den 2023-09-23.